Klantgerichtheid? Is dat niet iets voor de salesafdeling?

Publicatiedatum 23 april 2025
Wijzigingsdatum 23 april 2025

Vraag een willekeurige techneut waarom hij of zij ooit voor techniek koos, en de kans is groot dat je iets hoort als: “Ik hou van dingen oplossen.” Of: “Ik wil bouwen aan slimme oplossingen.” Maar hoe vaak hoor je: “Ik wil klanten gelukkig maken”? Toch is dat precies waar het in de techniek ook om draait. Want of je nou werkt aan een machine, een softwarepakket of een infrastructuurproject, uiteindelijk doe je het voor de klant. En dus is klantgerichtheid een onmisbare soft skill voor iedereen in de techniek.

In deze blog duiken we in wat klantgerichtheid nu echt betekent binnen technische functies. We laten zien waar het verschil wordt gemaakt, waarom het zo’n waardevolle kwaliteit is om te ontwikkelen, en hoe T-Pion jou daarin kan begeleiden.

Wat betekent klantgerichtheid eigenlijk?

Klantgerichtheid is meer dan vriendelijk zijn of netjes “de klant is koning” roepen. In de kern gaat klantgerichtheid over het begrijpen van de behoeften van je klant, en daar vervolgens goed op inspelen. Dit doe je op een manier die past bij hun verwachtingen en jouw technische mogelijkheden.

Klantgerichtheid zit in;

  • Luisteren naar de vraag achter de vraag
  • Proactief meedenken met de klant
  • Verwachtingen managen en helder communiceren
  • Oplossingsgericht werken binnen realistische grenzen
  • En misschien wel het belangrijkste: eigenaarschap nemen voor het resultaat

In de techniek betekent klantgerichtheid dat je vanuit je vakkennis meedenkt met het grotere geheel waarin de klant opereert. Functies waarin je dit terugvindt; projectleiders en engineers, servicemonteurs en onderhoudsspecialisten, software ontwikkelaars en IT’ers, sales engineers en technisch adviseurs.

Waarom is klantgerichtheid zo’n belangrijke soft skill?

Omdat je in de techniek steeds vaker in teamverband werkt aan klantoplossingen is klantgerichtheid erg belangrijk. Je zit niet alleen in een hokje te tekenen of te programmeren, maar je overlegt met klanten, collega’s van andere afdelingen en externe partijen.

Onderscheiden kan door de manier waarop je moet je klanten omgaat. Technische expertise is de basis, maar de meerwaarde zit ook in hoe je die inzet voor de klant. En dat vraagt om inlevingsvermogen, flexibiliteit en communicatie, allemaal onderdelen van klantgerichtheid.

Groei en ontwikkeling: klantgerichtheid kun je leren

Goede nieuws, de vaardigheid klantgerichtheid kun je leren. Net als bij communicatie en samenwerken, begint het bij bewustwording: waar sta je nu? Hoe ga je met klanten om? En waar liggen je groeikansen?

Bijvoorbeeld:

  • Reflecteer op klantgesprekken: wat ging goed, wat kan beter?
  • Vraag feedback van collega’s en klanten
  • Oefen met actief luisteren en samenvatten
  • Verbreed je blik: leer over de business van je klant
  • Volg trainingen gericht op soft skills in technische context

En laat bovenstaande nou precies zijn waar T-Pion jou bij kan helpen. Samen ontdekken waarin je kan groeien en ontwikkelen. 

T-Pion: jouw gids bij het ontwikkelen van soft skills

Wij kijken verder dan je cv. Wij geloven dat groei zit in de combinatie van technische kennis en persoonlijke vaardigheden. Daarom begeleiden we jou niet alleen naar een nieuwe technische uitdaging, maar ook in de ontwikkeling van jouw soft skills.

Klantgerichtheid, communicatie, samenwerken, ze hangen allemaal met elkaar samen. In gesprekken met jouw persoonlijke contactpersoon van T-Pion bespreken we waar jij naartoe wilt groeien. Samen stellen we een ontwikkelroute op die past bij jouw ambities en kwaliteiten. Wij noemen dit ook wel jouw ontdekkingsreis. Hierbij kun je denken aan coaching, aansluitende praktijkgerichte trainingen of leerdoelen binnen je project. Denk aan coaching, praktijkgerichte trainingen of leerdoelen binnen je project.

Wil je hier graag meer over weten. Lees dan hier meer over jouw ontdekkingsreis bij T-Pion

Onze nieuwsberichten

Klantgerichtheid? Is dat niet iets voor de salesafdeling?

Publicatiedatum 23 april 2025
Vraag een willekeurige techneut waarom hij of zij ooit voor techniek koos, en de kans is groot dat je iets hoort als: “Ik hou van dingen oplossen.” Of: “Ik wil bouwen aan slimme oplossingen.” Maar hoe vaak hoor je: “Ik wil klanten gelukkig maken”? Toch is dat precies waar het in de techniek ook om draait. Want of je nou werkt aan een machine, een softwarepakket of een infrastructuurproject, uiteindelijk doe je het voor de klant. En dus is klantgerichtheid een onmisbare soft skill voor iedereen in de techniek.
Lees meer

Samenwerken: is geen aangeboren talent!

Publicatiedatum 23 april 2025
Samenwerken klinkt voor velen zo vanzelfsprekend. En ervanuit gaande dat je dit al hartstikke goed doet. Maar is dat ook zo? In de techniek, waar projecten complex zijn, deadlines scherp en stakeholders kritisch, is samenwerken allesbehalve vanzelfsprekend. En dit gaat ook zeker niet altijd zo goed als je denkt.
Lees meer

Communicatieve vaardigheden in de techniek!

Publicatiedatum 22 april 2025
Denk je aan techniek, dan denk je vaak ook direct aan cijfers, schema’s, gereedschap en machines. En dat is natuurlijk ook heel logisch. Maar wie denkt dat het technische vak puur draait om logica en precisie, heeft het mis. Een idee hebben, iets uitvinden en bedenken dat is knap, maar je komt niet verder als je het niet kunt overbrengen. En daarom is communicatie dus zo belangrijk in de techniek!
Lees meer