3 dingen die echt niet meer kunnen bij het aannemen van jong personeel
Het in dienst nemen van jongere werknemers kan een goede invloed hebben op een organisatie. Jongere werknemers hebben in het algemeen energie van een jongere generatie met frisse ideeën en wijsheid, maar hebben ook bepaalde behoeften en verwachtingen. Dit zijn drie belangrijke dingen die je vooral niet moet doen bij het aannemen van jong personeel.
De 40-urige werkweek als standaard zien
Er zijn zeker groepen jongeren die bereid zijn 40 uur per week te werken. Maar de balans tussen werk en privé gaat steeds meer een rol spelen in hoeveel uur jongeren bereid zijn om te werken. Meer generaties kiezen voor een andere indeling van hun werkweek. Steeds meer bedrijven, waaronder AFAS, spelen hierop in met de introductie van nieuwe, experimentele werkregelingen zoals de 4-daagse werkweek. Onderzoek heeft aangetoond dat een evenwicht tussen werk en privéleven niet alleen bijdraagt aan het geluk van werknemers, maar ook aan verhoogde productiviteit en lagere ziektepercentages. In de techniek, een vakgebied waar de 40-urige werkweek vrijwel standaard is, zal deze omslag zeker wat vragen van bedrijven. Maar ook hier is flexibiliteit mogelijk. Alhoewel voorkeuren zoals thuiswerken soms simpelweg onmogelijk zijn in deze branche.
Ervaring van de werknemer verwachten
Veel werkgevers verwachten van nieuwe medewerkers dat ze ervaring hebben, maar dit is onrealistisch in het geval van jonge mensen die net hun opleiding hebben afgerond. Het is al moeilijk genoeg om een passende deeltijdbaan te vinden die kan worden gecombineerd met een studie. Het is niet logisch om mensen af te wijzen vanwege een gebrek aan ervaring, vooral niet als jonge medewerkers doorgaans flexibel en leergierig zijn. Bedrijven kunnen meer focussen op de kwalificaties en het potentieel van de kandidaat dan op het aantal jaren werkervaring. Wil je jong talent werven? Dan moet je openstaan voor kandidaten die wel de kennis in huis hebben, maar nog kunnen groeien in hun ervaring. Het schaap met de vijf poten bestaat simpelweg niet.
De “zo hebben we het altijd gedaan” mentaliteit
Jongere werknemers verwachten dat ze gehoord en erkend worden in een organisatie. Bedrijven moeten daarom meer focussen op het in kaart brengen van de betrokkenheid van jongeren bij belangrijke besluitvorming en projecten. Dat maakt hen meer betrokken en geïnvesteerd in het bedrijf en hun werk. Het is erg belangrijk dat jongeren niet worden beschouwd als van betrekkelijk weinig belang. Vooral niet als onervaren nieuwkomers van wie de kennis en vaardigheden niet positief zijn. Integendeel, hun onbevooroordeelde manier van denken kan projecten een verfrissende uitkomst geven. Behandel nieuwe werknemers dus niet zoals in het verleden sprake van was. Uit Gallup-onderzoek bleek dat werknemers die zich gewaardeerd en betrokken voelden veel meer geneigd waren om langer bij een bedrijf te blijven.